Korzenne ciasto a’la sernik (bez glutenu)

Korzenne ciasto a’la sernik (bez glutenu)

Korzenne ciasto a’la sernik – lekkie, kremowe, intensywnie korzenne. Z polewą czekoladową, oprószone prażonymi płatkami migdałowymi. Pyszne :-)

Choć wiosna za oknem i na święta wielkanocne raczej szykuje się wypieki o smaku waniliowym, śmietankowym, maślanym, czy kajmakowym, to ja dalej w temacie przypraw korzennych, czyli prozdrowotnym.

Na wigilię przygotowuję piernik z polewą czekoladowo – porzeczkową i w sumie mogłabym go jeść przez cały rok, ale pomyślałam sobie, że smak jest świetny, ale gdyby tak zrobić drobną korektę składu, mogłabym otrzymać ciasto o konsystencji sernika bez sera i zachować świetny smak pierwowzoru.

W składzie pojawiła się tylko mąka kokosowa, zwiększyłam też ilość płynu w masie, aby nadać ciastu odpowiednią wilgotność i konsystencję.

Jak ktoś analizuje posiłki pod kątem wartości odżywczych to interesujące jest zestawienie mąk, które zastosowałam w obu ciastach, plus dodatkowo odniesienie do mąki pszennej tak dla samego porównania jeśli ktoś zwraca szczególną uwagę na indeks glikemiczny w swojej diecie:

Wartości orientacyjne Kaloryczność /Węglowodany dla 100g / Indeks Glikemiczny:

  • Mąka pszenna (typu 500)  364 kcal / 76 g / 90
  • Mąka ryżowa 365 kcal / 80 g / 95
  • Mąka kukurydziana 369 kcal / 79 g/ 70
  • Mąka kokosowa 343 kcal / 19,2 g / 35

 

 

Read More

Delikatne bułki migdałowe (bez glutenu)

Delikatne bułki migdałowe (bez glutenu)

Te bułki migdałowe wyglądem przypominają z zewnątrz, tradycyjne grahamki.

Z zewnątrz chrupiące, środek bardzo delikatny, nie kruszą się, trochę jak napompowane.

Zalety to niska wartość węglowodanów i smak, bo wypieki na mące migdałowej mają smak bliższy wypieką na mące pszennej.

Korzystałam z przepisu zamieszczonego na stronie poświęconej diecie ketogenicznej, skład trochę zmodyfikowałam.

 

 

Read More

Uniwersalny sos do naleśników Dosa

Uniwersalny sos do naleśników Dosa
Dosa – to naleśniki z ryżu i soczewicy, danie proste, ekonomiczne i sycące. Naleśniki są na bazie składników bez glutenu ale dzięki procesowi fermentacji można upiec cieniutkie, elastyczne naleśniki lub grubsze małe placki, dla mnie smakiem przypominające placki ziemniaczane.

Placki Dosa przygotowywałam w ramach kulinarnego wyzwania na FB w Grupie Przepisy Bez Glutenu / Gluten

Plan na sos do Dosy jest taki, ja piszę recepturę na uniwersalny jasny sos i jeśli czegoś Państwo nie możecie jeść, nie smakuje Wam, pomijamy i realizujemy kolejne etapy według przepisu. Warto ten sos porządnie doprawić, bo sam placek jest neutralny, sos powinien być charakterny, żeby całość nie była nudna.

Zanim zabierzemy się za przygotowanie 3 dnia naleśników Dosa, w pierwszej kolejności warto przygotować sos. W czasie smażenia placków będzie on dochodził, dzięki temu równocześnie wszystko podamy ciepłe na stół.
.
Read More

Naleśniki Dosa (bez glutenu) – dzień 3 finał

Naleśniki Dosa (bez glutenu) – dzień 3 finał

Rozpoczęłam manewry w kuchni tradycyjnie od 6 rano, choć godzina publikacji na grupie nie była najwcześniejsza. Nagrywanie filmów na kuchence okazało się trudniejsze niż mi się wstępnie wydawało, filmy są nieostre za co bardzo Państwa przepraszam, ale można zorientować się o co chodzi. Ciasta i czasu miałam mało, więc nie byłam w stanie tego powtórzyć.

Read More

Naleśniki Dosa (bez glutenu) – dzień 1

Naleśniki Dosa (bez glutenu) – dzień 1
Dosa – to naleśniki z ryżu i soczewicy, danie proste, ekonomiczne i sycące. To danie pochodzi z kuchni indyjskiej, ale proszę nie zrażać się, bo nie specjalnie obfituje ono w przyprawy charakterystyczne dla tej kuchni, wręcz jest neutralne. Można upiec cieniutkie, elastyczne naleśniki lub grubsze małe placki, dla mnie smakiem przypominają placki ziemniaczane.

Placki Dosa przygotowywałam w ramach kulinarnego wyzwania na FB w Grupie Przepisy Bez Glutenu / Gluten Free

Przygotowanie ciasta na te placki rozłożyłam na 3 kolejne dni i wpisy na blogu też będą 3, opisujące działania każdego kolejnego dnia.

 

Read More